Mulligan therapie is een pijnvrije behandelingsmethode. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een passieve schuifbeweging van een gewricht (herpositioneren) door de fysiotherapeut, in combinatie met een actieve beweging van de patiënt. Kortgezegd: u beweegt in de beperkte/pijnlijke richting, ik stuur en corrigeer tijdens deze beweging. De behandeling is wereldwijd inmiddels bekend als ‘Mobilisation with Movement’.

Actieve beweging patiënt

Over het algemeen wordt het (weer) beweeglijk maken van gewrichten passief uitgevoerd door een therapeut. Dit betekent dat de therapeut de behandeling uitvoert en de patiënt geen actieve rol heeft.

Dit komt doordat men aanneemt dat na een langere tijd van klachten, het bindweefsel van kapsels en banden zó zijn aangetast dat alleen een krachtige ingreep van de therapeut verlichting biedt. Dergelijke behandeling wordt vaak opgevolgd door een trainingsprogramma voor de patiënt.

Brian Mulligen (bekende fysiotherapeut) ontdekte echter dat er een veel grotere vooruitgang kan worden geboekt door de handeling van de therapeut te combineren met een actieve beweging van de patiënt. Door uw beweging, heb ik als therapeut minder kracht nodig en is de behandeling pijnvrij.

Snel pijnvrij

De Mulligan therapie zorgt ervoor dat je gewricht snel in de juiste pijnvrije uitgangspositie wordt gebracht en blijft. Vanuit deze correcte uitgangshouding is het belangrijk dat u het gewricht nu actief (en uiteraard pijnloos) gaat bewegen. Gewrichten met een functiestoornis blijken op deze manier binnen minuten en zonder al te veel kracht hun verloren mobiliteit terug te krijgen. Voor een optimaal en vooral ook blijvend resultaat dient de techniek een aantal keer herhaald te worden.

Mulligan therapie voor alle gewrichten, hoofdpijn en duizelingen

De Mulligan therapie is (indien met juiste indicatie) geschikt voor alle soorten gewrichten die niet meer optimaal functioneren. Denk hierbij aan knieën, polsen, schouders en rug- en nekwervels. Veel mensen met zeer langdurige klachten (zoals hoofdpijnklachten of een tennisarm) zijn gebaat bij deze behandeling en na jaren tobben snel van de pijnklachten af. Doordat de Mulligan techniek direct resultaat moet laten zien, kan ik ook direct beoordelen of deze methode wel of niet werkzaam is voor uw klachten.

Benieuwd of de Mulligan therapie effectief is bij uw klachten? Neem dan vrijblijvend contact met me op om te bespreken of dit een geschikte behandeling voor u is.