Tijdens de zwangerschap zorgen hormonen ervoor dat de banden en spieren rond gewrichten losser en slapper worden. Dit is ook noodzakelijk, want hierdoor zijn de bekken flexibeler tijdens de indaling en bevalling. Heel nuttig én normaal dus.

Pijn rondom het bekken

Helaas ervaart ongeveer de helft van de zwangere vrouwen bekkenpijn of lage rugpijn. Bij deze vrouwen is het bekken asymmetrisch uit balans geraakt, of raakt het bekken steeds even uit balans bij een verkeerde beweging. En dit doet pijn. De combinatie met een zwaarder wordende buik en een veranderende houding helpt hierbij niet mee. Bewegingen die voorheen vanzelfsprekend waren, geven nu opeens (veel) pijnklachten: opstaan uit een stoel, traplopen, omdraaien in bed, of iets tillen.

Kenmerken bekkenpijn

De meeste vrouwen met bekkenklachten hebben last van een continu aanwezige pijn: vaak scherp maar soms ook zeurend of branderig. Kenmerk is dat de pijn zich rondom het bekken bevindt: laag in de onderrug of in de billen, de buik, het stuitje, de liezen, aan het schaambeen of aan de bovenbenen. De pijn kan uitstralen naar de benen of zelfs naar de rug of nek. Soms is de pijn ineens weg, om ook plotseling weer hevig terug te komen.

Wat kun je zelf doen?

U kunt zelf een aantal dingen doen om te pijn te verminderen of te voorkomen:

• Blijf bewegen. Niet bewegen zal de klachten alleen maar laten toenemen. Fietsen en zwemmen is juist erg goed bij bekkenpijn.
  • Doe geen dingen meer die heel zwaar zijn, zoals zwaar tillen of snel traplopen
  • Probeer uw bekken symmetrisch te bewegen. Dit betekent bijvoorbeeld: recht zitten met beide voeten op de grond en de benen naast elkaar (en niet over elkaar heen geslagen). En rechtop staan (niet hangend op één been) met de knieën licht gebogen.
  • Span buik- en bekkenspieren aan voordat u opstaat, op deze manier zorgt u voor meer stevigheid.

Behandeling - Cecile Röst therapie

Bekken- en rugpijn tijdens (en na) de zwangerschap kan zeer vervelend zijn. Soms zijn de klachten zo erg, dat u in het dagelijks functioneren enorm beperkt wordt. Goede behandeling en oefeningen kunnen dan voor verlichting zorgen. Bij mijn (uitwendige) behandeling maak ik gebruik van de bekende Cecile Röst therapie; zij heeft een zeer effectieve behandeling met houdingsadviezen en oefeningen ontwikkeld die al duizenden vrouwen snel van haar klachten heeft af geholpen. Neem vrijblijvend contact op zodat we kunnen bespreken of ik u kan helpen.